Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Motor

2009.10.14

Motorok

 Minden Calibrában 4 ütemű, felülvezérelt, benzines Otto-motor valamely változat dolgozik. Az üzemanyagot elektromos AC pumpa (1990-94 év végi modellekben külső, '94 utáni változatokban a tankban elhelyezett) szállítja az injektorokig. A befecskendezés és a gyújtás pontosságáról a Bosch Motronic* motor-vezérlőegység és egy katalizátor előtti lamda-szonda gondoskodik. C20NE - 2,0i  8V: - Ez a legkisebb motor amit a Calibra kapott, ugyanakkor ebből adták el a legtöbbet, nem véletlenül. Egyik fő erénye a gazdaságosság, minden téren. Lehet, hogy furcsán hangzik ez a szó egy kupé autó esetében, de könnyű belátni, hogy igaz. Olcsóbb a vétel és a fenntartás. Fogyasztása még tempós autózás mellett - autópályán - is nagyon jó, hála az áramvonalas kasztninak. Nyugodt, kiegyensúlyozott, de nem gyenge. A nyomaték több mint 94%-a - azaz 160Nm - igen tág, 2100-4800-as percenkénti fordulatig rendelkezésünkre áll. Rengeteg "tartalék" van ebben az erőforrásban. Karakterisztikáját átalakítva, tuning után könnyűszerrel 130LE+ fölé mehetünk (gyári 115).  Egyéb adatai a következők: - egy vezérműtengely, OHC konstrukció, hengerenként 2 szelep. C20NE motorkódból, a C = szabályozott katalizátor, 20 = lökettérfogat, N = 9.2-es - "normál" kompresszió,  E = (injektoros) hengerenkénti befecskendezéses ("Einspritzung"). 1988-ban az év motorjának választották. 1994 év vége után a vízpumpa "kikerül" a vezérlésből, helyette feszítőgörgő vezeti a bordásszíjat. Maximum fordulatszám: 6400 rpm.
Motronic verzió száma: 1.5
 
 C20XE - 2,0i  16V: - A második a "népszerűségi" listán. A megjelenés évében ez volt a legerősebb erőforrás. Kadett GSi 16V-ből már ismert motor megjelenésekor igen korszerű volt és még ma is megállja a helyét, akár a használt technika vagy éppen teljesítményét hasonlítjuk más motorokéhoz. A legtakarékosabb Calibra (5,7 liter/100km 90-es tempónál) - ugyanakkor pörgős, sportos. Aki annak idején ezt a változatott vette már nem nyomatékból akar gyorsítani. Ehhez a motorhoz nem lehetett automata-váltót rendelni. Gyári adat szerint a végsebessége 223 Km/h, azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy könnyen 230 föle megy a mutató. A rendszeresen szervizelt motorok 1-200 ezer km megtétele után probléma mentesen működnek, még igen nagy igénybevétel mellett is! A turbós testvéréhez hasonlóan ez is kétféle hengerfejjel készült KS (Kolben-schmidt) és Cosworth. A KS érzékenyebb a hőterhelésre ( hideg motorral halálba pörgetés, padló gáz ) ami a hengerfej elrepedéséhez vezethet - és vezet is... ( ha ezt sokszor  eljátsza valaki a Cosworth gyártmány is megadja magát! ) Itt jegyezném meg, hogy ezt semmilyen típusú, gyártmányú, teljesítményű autó nem szereti. Főleg a magas kompressziójú motorokkal szereltek - újabb ilyen autóknál nem ritka az elektronikus tiltás alacsonyabb fordulatszámon, hogy kíméljék a hideg motort.   
 
Egyéb adatai: - két vezérműtengely, DOHC konstrukció, hengerenként 4 szelep, légtömegmérővel, hengerenkénti - a gyújtási sorrendben történő befecskendezéssel (SFI), szelektív kopogás érzékelővel és automatikus benzin oktánszám megállapítással. Hengerenkénti leömlő. C20XE motorkódból az X = 10.5-ös - magas kompresszió viszony. Maximum fordulatszám: 6800 rpm
Motronic verzió száma: 2.5 (illetve bizonyos modelleknél - 2.8)
 
 X20XEV - 2,0i  16V EcoTec: - 1994 év végén nyugdíjazták a 150LE-es C20XE motort, helyébe a gyengébb (136LE), de nyomatékosabb változat került. Átlag fogyasztásban mindössze 0.1 literrel fogyaszt kevesebbet elődjénél. Az Eco szócska a csökkentett CO kibocsátásra utal,  melyet az AGR szelep beszerelésével értek el. A félreértések elkerülése végett, a két motor teljesen különbözik, ez egy új konstrukció. Az elv hasonló. Felül vezérelt 1998cc-is 16 szelepes motor. Sajnálatos tény, hogy gyengébb és kevésbé vethető alá tuning beavatkozásoknak mint a C20XE. Inkább a kultúrált autózást mint a sportosság megtestesítője.   Egyéb adatok: 
- két vezérműtengely, DOHC konstrukció, hengerenként 4 szelep, légtömegmérővel, hengerenkénti - a gyújtási sorrendben történő befecskendezéssel, szelektív kopogás érzékelővel és automatikus benzin oktánszám megállapítással. 10.8-es - magas kompresszió viszony. Maximum fordulatszám: 6600 rpm
*Motorvezérlés ( nem Bosch Motronic ! ): Siemens - Simtec 56

 C20LET - 2,0i  16V Turbo:
- A C20XE alapjait felhasználó turbó motorral szerelt Calibrák a széria legerősebb darabjai. Megjelenésekor számos nagy nevű, hasonló paraméterekkel bíró (2.0 literes, turbós) konkurensnek, sőt még némely "nagyobb autónak" is, komoly meglepetést okozott a 6.8 másodperces 100-as gyorsulás. Nyomaték maximuma, igen alacsony, 2800-as fordulaton leadja és utána is egyenes a görbe (nyomaték 90%-a 2100 és 5700-as fordulat között rendelkezésre áll). Fogyasztása alig több mint a 170LE-s V6-os változaté, hála a 6 gangos sebességes váltónak. Ehhez sem volt automata váltó, csak a 6+1 fokozatú kézi. Gyári végsebessége 245 km/h (6000-es fordulaton), de ha tovább húzatják akár 260 felé is elkúszik a mutató. Mindközül talán ez a legigényesebb motor, hisz hidegen ezt sem szabad gyilkolni és forró állapotban sem szabad rögtön leállítani. Mégis több százezer kilóméteres gondtalan működés is elvárható a megkímélt, szervizelt példányoktól, sajnos ilyen azonban ritka - ezt az autót általában már tényleg nem az "öregurasan" autózok vásárolták... De tulajdonképp nem is ez a baj, mert bírja a hajtást. Azonban ne feledjük, a hosszú-távú hibátlan működéshez elengedhetetlen a törődést (rendszeres olajcsere ...stb.)!
 Tartósságát mi sem bizonyítja jobban, hogy gyári (!) motor alkatrészekkel + nagyobb töltőlevegő-hűtővel biztonságosan használható ~310LE-s teljesítménnyel (ami több mint +100-110LE a széria 204-hez képest). Feltöltött motor lévén ez a legjobb tuning alany.
 
 Egyéb adatai: - két vezérműtengely, DOHC konstrukció, hengerenként 4 szelep, légtömegmérővel, hengerenkénti - a gyújtási sorrendben történő befecskendezéssel, szelektív kopogás érzékelővel és automatikus benzin oktánszám megállapítással. C20LET motorkódból az L = 9.0-es - alacsony kompresszió viszony, T  = turbó feltöltővel. Elektronikus töltőnyomás szabályozással, feltöltő levegő visszahűtővel (intercooler-rel) szerelt motor. Maximum fordulatszám: 6800 rpm
Motronic verzió száma: 2.7

 C25XE illetve X25XE - 2,5i  V6 24V: - 1994-ben jelent meg a Calibrákba kapható legnagyobb lökettérfogatú erőforrás. '95-ben a motorkód már X-szel kezdődik - ez a motor is megkapta az AGR-szelepet (EcoTec) - teljesítményük megegyezik (170LE). Hála az új fejlesztésnek és a V alakú henger elrendezésnek ez korának leghalkabb és "legfinomabban" járó V6-os motorja. Nem sokkal lassabb mint a turbós és a vezetési élménye is hibátlan. Alacsony fordulat számon nem különösebben harapós ugyan, de nagyon halk és keveset fogyaszt. 3500-as fordulatot padlógázzal érjük el és ugyanígy tovább gyorsítunk kb. 4200-as fordulatnál igen erősen meglódul az autó - "kezdeti lomhaság" megszűnik -, nagyon gyorsan forogja le a hátralévő tartományt egészen a tiltásig. Ezt érezni kell... Ez a vehemencia még 180-200 fele sem csökken. Könnyen pörgő, erős motor - igazi "V motor hanggal". Meglepő módon a 4+1 fokozatú automataváltó sem veszi el az autó erejét, sőt a városi fogyasztást is javítja kb. 0,2 literrel száz kilóméterenként - hála a hosszú fokozatoknak és a nyomatékos erőforrásnak! 
 Egyéb adatok: - négy vezérműtengely, DOHC konstrukció, hengerenként 4 szelep, légtömegmérővel, hengerenkénti - a gyújtási sorrendben történő befecskendezéssel, szelektív kopogás érzékelővel és automatikus benzin oktánszám megállapítással. C25XE motorkódból a 25 = 2,5 literes lökettérfogat, X = 10,8-es - magas kompresszió viszony.
Maximum fordulatszám: 6600 rpm
Motronic verzió száma: 2.8
Főbb motor adatok táblázata:
 

 

2.0 i
C 20 NE

2.0 i-16V
C 20 XE

2.0 i-16V
X 20 XEV

2.0 i-16V Turbo
C 20 LET

2.5 i-V6
C25XE - X25XE

Hengerek száma

4

4

4

4

6

Furat (mm - átmérő)

86,0

86,0

86,0

86,0

81,6

Löket (mm)

86,0

86,0

86,0

86,0

79,6

Lökettérfogat (cc)

1998

1998

1998

1998

2498

Max. telj. (kW)
Fordulat/percnél

85
5200

110
6000

100
5600

150
5600

125
6000

Nyomaték (Nm)
Fodrulat/percnél
170
2600
196
4800
185
4000
280
2400
227
4200
Kompresszióviszony 9,2 10,5 10,8 9,0 10,8
Megengedett fordulatszám (ford/p) 6400 6800 6600 6800 6600
Gyújtási sorrend 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-3-4-2 1-5-3-6-2-4
Alapjárati fordatszám
(fordulat/ perc)
720-880 860-1020 670-1030 860-1020 600-800
Hűtőfolyadék (liter) 7,2
Motorolaj (liter) 4,0 4,5 4,5 4,5 (5,0) 4,5
Ajánlott motorolajok GM 10W-40
GM 5W-40 Synt
GM 10W-40
GM 5W-40 Synt
GM 10W-40
GM 5W-40 Synt
10W-60 Synt
(5W-50 Synt)
GM 10W-40
GM 5W-40 Synt
Olajfogyás l/100Km 0,075 0,09 0,075 0,09 0,075
Ajánlott, gyári gyertyák (Bosch)  WR8DC,
 WR8DC4
FR8LDC,
FR8LDC4
FR8LDC,
FR8LDC4
FR7LC2 FR8LDC,
FR8LDC4
Tankolható benzin oktán száma

91, 95, 98*

91, 95, 98

* - 98-as (Super Plus) a C20NE motornál oktánszám választó kapcsolóval!

Gyári verseny változatok motorjai:
 
 - Calibra 2,5 V6 DTM 1993-95 (420LE) - Pilótái voltak: Keke Rosberg, Manuel Reuter, Louis Krager. 420LE 10.740 fordulat/percnél. Négy vezérműtengely, hengerenként 4 szelep. Turbó feltöltés, hosszába beépített V6-os motor. Négykerékhajtás. Motorvezérlés: Bosch Motronic MS-1.9 (volt 12,5:1-hez kompressziójú 2,5 literes 500LE-s változat, mely teljesítmény maximumát 11.650 fordulaton, 310Nm-es nyomatékát 9000-es fordulaton adta le).

- Calibra 3,2 V6 DTM / ITC 1995-1996 (570LE) - Pilótája volt: Manuel Reuter. 570LE 12.750 fordulat/percnél. Négy vezérműtengely, hengerenként 4 szelep. Turbó feltöltés, hosszába beépített V6-os motor. Négykerékhajtás. Motorvezérlés: Bosch Motronic MS-1.9

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Khs

(Pistee, 2009.12.18 20:22)

Szerintem meg nincs jobb a gyári GM- es gyertyáknál! És utána jöhet az NGK meg a Bosch. Én mindenből a gyári cuccokat szerzem be mind a 2 autómhoz.

válasz Zsoltnak...

(Vica, 2009.12.07 13:04)

Egyébként az a tapasztalatom nekem is, hogy jobb az NGK gyertya és amúgy szerintem a többség is ezt veszi!Nekem ez a meglátásom, főleg hogy a párom autó alkatrész boltban dologzott és ott is csak szinte az NGK kellett mindenkinek!

Frankfurt

(Szoke Zsolt, 2009.12.06 22:58)

En szemely szerint elonyosebbnek talalom az NGK tipusu gyertakat mert minosegben es elet tartalomban sokkal jobb a Boschű-nal. A Bosch gyertya akkor volt jo mikor mikor Bosch feltalalta a gyertyat az autoba.De ez csak az en velemenyem.
Zsolt egy( CALIBRAS )

 

 

Profilkép



Utolsó kép


Elérhetőség


Facebook




Levelezőlista




Archívum

Naptár
<< Június / 2017 >>


Statisztika

Online: 2
Összes: 96694
Hónap: 727
Nap: 25